miercuri, 3 martie 2010

Cumpărături sâmbăta?



Am primit de curand o intrebare: de ce adventiștii nu fac cumpăraturi sâmbăta, în ziua lor de odihnă (si presupun ca si evreii pot fi inclusi aici)? Să zicem că îți vin pe neașteptate în sabat 10 musafiri și nu ai pâine. E păcat dacă cumperi pâine? Sau ești însetat, în inima Bucureștiului (Iașiului sau Târgoviștei sau ...) și nu ai apă. Poți cumpăra? Sau ești la biserică și există un stand de carte creștină. Poți cumpăra cărți creștine în Sabat? Aștept răspunsul aici, la comentarii. Nu vă grăbiți cu răspunsurile ci argiumentați-le. Nu spuneți doar NU e bine/ sau E bine ... și aduceți argumente. Multumesc.



În același timp, voi cerceta și eu pentru a da un răspuns concludent celui ce m-a întrebat.



Laurentiu M

17 comentarii:

Anonim spunea...

Eron
Eu cred ca Dumnezeu nu spune clar:sa nu faci nimic in Sabat, indiferent de circumstante;legea e lege.Dumnezeu priveste dintr-un alt punct de vedere, pe care numai El il poate vedea.El priveste inima omului, intentiile lui nu sunt ascunse.Poate ca oamenii spun:a fost nevoit,insa numai Dumnzeu stie cat de nevoit a fost.Eu cred ca nu ar fi pacat sa cumperi mancare pentru niste musafiri.Insa si aici depinde.Cand ai invitat musafirii nu te-ai gandit ca nu ai mancare?Poate ca esti o fire ospitaliera, insa daca nu ai destula mancare pentru toti atunci nu ai de ce sa ii inviti.Lasa pe altul sa ii invite.Dumnezeu judeca motivul si intentia.Poate ca omul ospitalier s-a gandit:ii invit eu;ce daca nu am mancare?Atunci o sa pot sa cumpar mancare, deci sa stau linistit.Atunci ar fi pacat.Insa, numai Dumnezeu stie ce e in inima omului.

Laurentiu Matei spunea...

Multumesc Eron.
Dar de ce sa nu cumperi in Sabat? In porunc aa 4 a, nu apare interzicerea comertului, asa ca, de unde interzicerea sa nu cumperi. E drept ca ne vei merge intentionat la cumparaturi, dar daca necesitatea o cere?

Marius Necula spunea...

Pentru Anonim: Unde spune in Biblie "sa nu faci nimic in Sabat"?
Spune "sa nu faci nici o lucrare" ceea ce nu inseamna NIMIC. Spune ca putem sa ne inchinam, sa ne odihnim si sa facem bine dar nu spune nicaieri ca sabatul va fi sfintit mai abitir printr-o "sfanta leneveala". fariseii credeau ca sabatul va fi sfintit datorita strictetii abtinerii de la ORICE activitate. Isus a dezlegat acest fel de tinere a sabatului.
In privinta cumparaturilor in sabat avem cazul din Neemia 13:19
Apoi am poruncit să se închidă porţile Ierusalimului înainte de Sabat, de îndată ce le va ajunge umbra, şi să nu se deschidă decât după Sabat. Şi am pus câţiva din slujitorii mei la porţi să oprească intrarea sarcinilor de mărfuri în ziua Sabatului."
A cumpara in contextul din Neemia inseamna o activitate lumeasca, nepotrivita sacralitatii zilei de Sabat. Dar cu siguranta ca sunt alte situatii in care cumparatul este tocmai in acord cu atmosfera de sabat. DIN ACEST MOTIV IN PORUNCA NU SE TRATEAZA EXPLICIT SUBIECTUL ACESTA.

Anonim spunea...

Adelin-Laurentiu
Eu sunt sigur ca este pacat sa cumperi in Sabat!!
Porunca a patra spune asa:
"8Adu-ţi aminte de ziua de odihnă, ca s-o sfinţeşti.
9Să lucrezi şase zile, şi să-ţi faci lucrul tău.
10Dar ziua a şaptea este ziua de odihnă închinată Domnului, Dumnezeului tău: să nu faci nici o lucrare în ea, nici tu, nici fiul tău, nici fiica ta, nici robul tău, nici roaba ta, nici vita ta, nici străinul care este în casa ta.
11Căci în şase zile a făcut Domnul cerurile, pământul şi marea, şi tot ce este în ele, iar în ziua a şaptea S-a odihnit: de aceea a binecuvântat Domnul ziua de odihnă şi a sfinţit-o"
Eu cand citesc inteleg ca SA NU FACI NICI O LUCRARE IN EA.
In Matei la capitolul 21 cu versetul 10 pana la 18 ne este relatata -Gonirea vanzatorilor din Templu- unde Domnul Hristos a fost foarte radical cu privire la aceasta problema.
Si nu vad de ce s-ar fii comportat asa daca nu era pacat?
Dar acum sa nu cadem in extrema cealalta.Insusi Domnul Isus a spus ca Cine este acela caruia ii cade o oaie nu o ridica?

Laurentiu Matei spunea...

E bun textul din Neemia. Multumesc Marius.

Dar, a cumpăra e o lucrare? E rodul muncii din cursul săptămânii... așa că lucrezi 6 zile și cheltui a 7 a :)

Iar legat de curatirea templului, mă cam îndoiesc că a avut loc în Sabat.

Anonim spunea...

Eron
-pentru Marius Neculea
Ai citit gresit.Eu nu am spus sa nu faci nimic in Sabat.Eu am spus ca Dumnezeu NU spune sa nu facem nimic in Sabat.Mai citeste odata.
-pentru Laurentiu
In Neemia spune ca se inchideau portile in ziua Sabatului.Deci...
Ti-am spus.Depinde de situatie si de circumstante.
Tu ai spus mai sus:"Dar, a cumpăra e o lucrare? E rodul muncii din cursul săptămânii... așa că lucrezi 6 zile și cheltui a 7 a :)".Dar ce spune in Isaia?Sa nu-ti faci custurile tale in ziua Mea cea sfanta,... neindeletnicindu-te cu treburile tale si nedandu-te la flecarii.Cumparatul intra in una din aceste categorii.
Despinde de circumstante.

Anonim spunea...

Eron
Laurentiu, ai spus ca nu spune in porunca a patra sa nu faci cumparaturi.Insa unde spune ca e pacat sa te uiti la TV in Sabat?Nicaieri.Sunt multer alte exemple pe care as putea sa ti le dau, insa e de ajuns.

Anonim spunea...

Si a cumpara apa minerala cand esti insetat e un gust?

Sau o necesitate?

Exemplul lui Neemia e super. Si eu cred ca e pacat sa cumperi in Sabat. Dar alte argumente?

EDW

Anonim spunea...

Eron
Pana la urma, tu esti pastorul, ia lamureste-ne pe toti.

Laurentiu Matei spunea...

Eron,

iti asteptam parerea!!!

Anonim spunea...

Eron
Laurentiu, eu mi-am dat cu parerea, iar acum vroiam sa vad cum de corect.

valy spunea...

Ași vrea să răspund la întrebare,nu vreau să contrazic dar aștept reacțiile. Ceea ce vă spun este un caz real. Într-o seară soția a uitat biberonul copilului pe foc ,l-a pus la oporit. Era ora 22 sau 23 și a stat până la 3 dimineața pe aragaz.Eram în Spania. Am fost treziți de fratele ei. Imediat ne-am dat seama ca trbuie s-ă cumpărăm alt biberon. Fusesere arse scrum amundouă pe care le aveam. A trebit ca la 4 dimineața să fim la o farmacie de gardă pentru a cumpăra bibiroane și mai târziu să zugrăvim apartamentul. Ce s-a întâmplat nu era o zi de sabat. Dar dacă vineri noaptea se trezea copilul să mănânce, mânca și apoi din greșală scăpam biberonul și-l spărgeam, ce trebuia să facem când copilul se trezea din nou să mănânce: ne așezam frumos lângă el și-i citeam din Neemia că în sabat au închis portile cetății și nu avem voie să ieșim la cumpărături, îi spuneam că e sabat și nu ai voie să-ți faci gusturile tale, îi spuneam că în ziua a șaptea Domnul s-a odihnit și noi trebuie să facem la fel, sau să-i argumentez cu orice text biblic cu e mai bine. Orice încercare a mea era zadarnică. Nu vreau să susțin prin acest exemplu că e bine a cumpăra in sabat, vreau să spun că sunt cazuri în care trebuie să cumperi ce este necesar pentru situații de urgență: medicamente, in cazul unor bonlavi, alimente cand ești luat pe nepregătite de musafiri nepoftiți, apă cand setea te-a doborât. Nu sunt de acord cu cumpăratul pentru a-mi satisface pofta și gusturile personale. Isaia 58. 13 spune foarte clar că este păcat. Iar în cazul ucenicilor când au trecut prin lanul de grâu și au smuls grân, Isus nu le-a zis nimic era o situație de urgență ce nu putea fi amânată. E nevoie de multă înțelepciune pentru a face deosebirea între o situație și alta. Cred că spălăm partea exterioară a paharului iar in interior este plin de silnicie. Vă întreb ce ați face dacă ați aluneca e ghiață, va-ți rupe mâna si trebuie să mergi la spital, și mai e și sabat. La telefon nu ai semnal și locuiești la 30km de primul spital, carburantul îți ajunge până la primul peco, ce faci mergi la spital și alimentezi mașina în sabat sau aștepți până a doua zi cu mâna ruptă. riscurile sunt mult mai mari. Ați vrea să va mai spun în ce privește telefonul mobil, poate exagerez, dar noi cumpărăm minute în sabat și zicem că nu e păcat.Gândiți-va la acest lucru! Sunt situații și situații. Domnul să ne dea înțelepciune.

Laurentiu Matei spunea...

Va veni si punctul meu de vedere. Cer permisiunea sa acceptati peste cateva zile s apostez. Sunt in mare pregatire pentru Popas de familie. Multumesc de intelegere.

Anonim spunea...

Cumparatul,jucatul footballui/voley,facutul dusului si multe altele.In bisericile azs din Romania nici nu incape in discutie aceste subiecte(uneori cam exagerate,cum ar fi ruptul unei frunze/cirese din copac...)pt ca se considera clar pacat,dar cum se iese din Romania,incepem nu mai gandim la fel.Sunt multi care cred ca nu este pacat,but sunt si persoane care le considera a fi pacat.Nu mai sunt in Romania,dar in tara in care sunt acum,cel mai mult se discuta problema jucatului si facutul dusului in Sabbath.Sincer,mie o singura data mi sa intamplat sa nu mai pot sta fara sa imi fac un dus.Am considerat ca este o urgenta,fiind intr-o cabana cu foarte multi tineri.Sper sa nu mai dau peste situatii ca aceasta,dar acum nu-i condamn,nu tin predici si nici nu stau sa ma contrazic cu cei care le fac,asa cum se obisnuieste.E ca si fraza "Dacă crezi în Dumnezeu și nu există, n-ai pierdut nimic. Însă dacă nu crezi, iar el există, atunci ai pierdut totul".Iar pt ca celor care nu considera a fi pacat,li s-au adus contra-argumente si sunt constienti de ceea ce fac,eu una nu spun decat:facase dupa credinta lor.Mantuirea-i personala...dar tot nu ne-ati raspuns fr Laurentiu :)

Anonim spunea...

Se intampla tot mai des in bisericile azs sa fim vizitati de diverse grupuri de tineri care ne incata frumos cu cantarile lor si dupa aceea ne indruma de la avoane sa cumparam cd-ul lor la iesire din biserica in zilele de sabat. Multi frati si multe surori, ca hipnotizati, merg si le cumpara. Dusul in sabat a devenit ceva obisnuit. La Stupin, in Brasov, la intalnirea ASUP, in sabat dimineata, cand am mers la baie, am vazut geamurile aburite si am auzit dusul cum curgea. Mai mult se merge cu taxiul in sabat, iar biserica a devenit un podium de lansare a modei. Tot ce apare in moda este prezentat si-n biserica. Incepand de la frizuri, tinuta pana la masini si case de lux.

Anonim spunea...

Sau .... am putea sa cautam in biblie (Neemia 10.31): Şi dacă popoarele ţării vor aduce mărfuri sau orice fel de alimente în ziua sabatului pentru a vinde, că noi nu vom cumpăra de la ei în sabat, sau în ziua sfântă; şi că vom lăsa al şaptelea an şi luarea oricărei datorii.

Unknown spunea...

Ceia ce nu suporta amânare nu este păcat sa faci in SABAT .Iar ceia ce suporta amânare este păcat .Acum trebuie sa analizăm fiecare caz daca suporta sau nu amânare în SABAT.Si sa nu uitam a face un bine in SABAT e un lucru pe care Domnul ne încurajează sal facem .Avem exemplu chiar pe Domnul Hristos el făcea vindecari etc in SABAT.